maandag 4 oktober 2010

Daar komt de bruid....

“Achmea is een sterke partner, De Friesland een mooie bruid”. Diana Monissen, bestuursvoorzitter van De Friesland Zorgverzekeraar, gebruikte in de Leeuwarder Courant deze vergelijking om de fusie tussen de beide verzekeraars aan te kondigen.

Heel leuk, maar vergelijkingen zijn er om doorgetrokken te worden, om te zien of ze kloppen. Wat blijkt? Er is het één en ander op de vergelijking af te dingen. Want elders verklaart Monissen dat De Friesland het alleen niet zou kunnen redden en dat schaalvergroting dus noodzakelijk is. Conclusie: het is een gedwongen huwelijk!

De bestuursvoorzitter van Achmea vertelde vrolijk bij Omrop Fryslân dat zij op deze wijze een sterke positie krijgen in Fryslân, iets wat hen zelf nooit is gelukt. Hij klinkt daarmee als een middeleeuwse graaf, die door middel van een gearrangeerd huwelijk met een adellijke dochter, de mogelijkheid ziet zijn grondgebied uit te breiden.

Hoe geloofwaardig is het als je in de financieel-economische sector fusies gaat vergelijken met een huwelijk? “Tegenvallers zijn gemakkelijker op te vangen als je premies ontvangt van vijf miljoen klanten dan van een half miljoen”, legt Monissen de LC uit. Dat klinkt niet als echte liefde, dat is een verstandshuwelijk!

De belofte van Achmea dat De Friesland als merknaam nog vijf jaar overeind blijft klinkt als een echtgenoot die belooft dit keer echt met drinken te zullen stoppen. Hoeveel vrouwen hebben na verloop van tijd de verzuchting geslaakt dat ze dachten dat ze hem wel konden veranderen als ze één keer getrouwd waren?

Nee, als dit huwelijk straks gesloten wordt en men is op het punt aangekomen dat een ieder die bezwaar heeft tegen dit huwelijk zich kan uitspreken of voor altijd dient te zwijgen, dan zal ik opstaan en zeggen: doe het niet, Diana, doe het niet!


Eerder gepubliceerd op de website van Zorgbelang Fryslân, oktober 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten